Har du prøvet en virtuel strikkefestival ?

Verden så på mange måder anderledes ud, da holdet bag Garna i januar 2020 brugte en hel dag i toget på vej mod messe i Frankfurt på at fintune en ny vækststrategi. Fra sin tid som chef for forskellige it-afdelinger er strategi og understøttelse af forretningsvækst noget af det, som kommer helt naturligt for Birgitte Pedersen, ejer af Garna Aps og it-virksomheden Prima Consult Aps.

Tankerne i toget havde fokus på hvordan de kunne vækste i Garna, som efter store investeringer i virksomhedens opstartsår nu skulle  hvile i sig selv. Væksten skulle komme både fra webshop, butikken Island Living på Ærø og et webshoplager i Vejen. Men hovedsageligt fra ekstra mange garn- og strikkefestivaller samt en af de største vævemesser i Sverige. 

Siden Garnas opstart i 2017 har netop det fysiske møde med kunderne på strikkefestivaler og kreative messer vist sig at være en vigtig kilde til indtjening. Både direkte ved salg på messen, hvor Garnas stand normalt tiltrækker mange kunder pga. den lækre cashmere og andre bløde luksus kvaliteter, som kun forhandles via Garna på Ærø, i Vejen og webshoppen. Men også ved at øge kendskabet til Garna og produktsortimentet, hvilket efterfølgende skaber omsætning på webshoppen.

Foråret 2020 skulle således have budt på deltagelse på flere messer. Men så blev Danmark ramt af corona og nedlukning på forbud fulgte i kølvandet. Garna-teamet så således strategien smuldre mellem fingrene på dem. Og hvad gør man så? 

Hvad gør vi nu?
Udover ejer Birgitte Pedersen består Garna-teamet af hendes datter Sabrina, begge bosiddende på Ærø, samt Birgittes søster Annette, der bor i Vejen hvor webshoppens lager ligger. Et ægte familieforetagende – præcis som det var ønsket ved virksomhedens opstart i Birgittes kælder i Kolding tilbage i 2017, inden hun og manden Anders blev Ærøboer på fuldtid. Med placeringer forskellige steder i landet er Garna-trioen ikke uvant med at afholde interne møder digitalt og da de tre mødtes via Facetime var opgaven enkel: Hvordan skaber vi salg lige nu, hvor alle kæmper en kamp om kunderne, som sidder derhjemme og bør have tid til strikning?

I Sabrinas verden foregår al underholdning og information via YouTube, så hendes input var klart: Vi skal sende live ud til vores kunder. “Kan kunderne ikke komme til os, må vi komme hjem til deres sofa.” Sabrina fik til opgave at få styr på teknikken. Birgitte skulle sammensætte et program og Annette sørgede for kommunikation omkring Garnas online festival via nyhedsbreve og sociale medier.

Der var flere broer, der skulle krydses og læringskurven var stejl. Alene det at stå foran kameraet og tale  “live”  ville være en ny udfordring . Og hvad nu hvis teknikken ikke virkede? I kommunikationen til omverdenen, som foregik via nyhedsbreve og sociale medier, turde de tre faktisk ikke helt at love at de ville sende live, så fokus her var primært på de gode tilbud. Og hvad fylder man egentligt ind i en online strikkefestival? 

Da Birgitte først gik i gang med at planlægge programmet, viste det sig at der faktisk var rigeligt at fortælle. Både om garner og designs, men også om teknikker og pleje. De samme ting, som de tre normalt fortæller de besøgende i butikken eller på messestanden, men nu var der pludselig mulighed for at gøre det på en mere struktureret måde – og nå ud til mange samtidig med. For at tilføre lidt særlig ærøsk stemning inviterede Birgitte kollegaen Louise Rahbek, der driver vintagebutikken Else Schneider blot 100 m fra Garnas butik i Vestergade, til en snak om strik og ø-liv under en byvandring i Ærøskøbing.

Tre dages online festival
Resultatet blev en online festival, der strakte sig over tre dage med et samlet festivalprogram på 9 timer, der løb af stablen fra 3. til 5. april 2020. Festivaldeltagerne tog godt imod konceptet, og flere deltog i alle programpunkterne. Tilbagemeldingerne har været, at det var dejligt at der var god tid til at komme igennem de enkelte designs, farvekombinationer m.m, at der var god tid til at gennemgå emnerne, og at man ikke fokuserede på salg, men på det faglige. Netop sidste aspekt har også været helt afgørende for Garna i planlægningen af programmet. For selvom målet selvfølgelig var at skabe salg, så skulle emnerne være fagligt interessante og formidlingen hyggelig. Så ville salget komme af sig selv.

Live stream kan noget andet end en fysisk festival og er ikke nødvendigvis kun en begrænsning. For den enkelte kan det også lettere passes ind med familie og andre gøremål. Der skal ikke bruges en hel weekend, men man kan gå til og fra. Og som en deltager skrev “Det gør ikke noget, hvis man kommer for sent. Man kan jo se eller gense det senere.”

Bliv inspireret

Back to top button